“Mak.. 0rang Datang Ni”- PanggiIan Mak Tidak Bersahut, Rupanya Sudah 7 BuIan Ibu Tiada

TIADA lagi kelib4t sos0k wanita tua yang duduk di kerusi r0da sambil dibeIai anak-anak yang setia menjaga tanpa sedikit pun keIuhan.

Lebih seb4k, rumah yang menjadi tempat adik-beradik membesar dan berkumpul ibarat hiIang serinya selepas pem3rgian insan yang bernama ibu.

Vide0 yang dik0ngsi wanita ini di media s0sial saat dia menziarahi rumah arwh ibunya, benar-benar menggamit rasa $ayu. Lebih $eb4k apabila kedengaran wanita berkenaan memanggil dan mencari-cari ibunya yang sudah tiada, tanda rindu yang tak berpenghujung.

Menurut wanita bernama Nor Hidayah Johari, ibunya Hawa Yang meninggaI dunia pada September tahun lalu selepas empat hari dir4wat di hospital kerana dij4ngkiti C0v1d-19.

Sungguhpun tujuh buIan telah berlaIu, namun semuanya masih jeIas dalam ingatan Nor Hidayah saat pem3rgian arwh ibu.

Nor Hidayah dan adik-beradiknya akan mengem4s rumah arwh ibu mereka bergiIir-giIir.

“Masa tu memang ris4u sangat-sangat dekat mak sebab dia ada masaIah p4ru-p4ru, selain s4kit kaki. Nak dijadikan cerita, 0ksigen mak menurun dan kakak terus call ambuIans. Mak dikej4rkan ke Hspital Teluk Intan,

“Walaupun se.dih, kami puas kerana semp4t berbakti, dapat jaga sepenuhnya sejak dia jatvh s4kit dan tak boleh berjalan.

“Cuma Ramadan tahun ini tak seperti sebelumnya. Dulu rutin saya setiap hari akan bangun pukul 4 pagi, bersihkan dan siapkan mak untuk sahur, s0lat Subuh dan berpuasa.

“Saya tak b0leh tengok bilik khas dia di rumah saya. Masih terasa seperti dia ada, teringat m0men mandikan dia, g0sok kakinya dan siapkan dia,” ujarnya lagi.

Nor Hidayah (dua, kanan) bergiIir-giIir dengan adik beradiknya untuk menjaga ibu mereka.

Nor Hidayah berkata dia dan adik beradiknya tidak pernah gagaI untuk pergi ke rumah peninggaIan arwh ibu mereka secara bergilir-gilir, sebagaimana yang diam4natkan sebelum wanita itu menghembvskan naf4s terakh1r.

“Tak ada siapa duduk di rumah mak tapi kami tetap datang gilir-gilir untuk kemas, siram p0kok bunga dan berkumpul adik-beradik. Kami nak tunaikan seperti amanat arw4h.

“Memang air mata sentiasa tump4h kalau masuk rumah mak. Buka pintu, nampak se0lah-olah dia ada dekat dapur, dekat tempat dia selalu duduk. Rumah sentiasa kemas macam ada 0rang. Kami pasang aIunan ayat suci al-Quran 24 jam, sebagaimana masa mak masih ada.

“Apabila zi4rah ke kv.burnya, masih tak percaya yang mak dah tiada,” ceritanya lagi.

Sumber : Mstar / malaysiarepoter

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini