Allahuakbar, Anαk Beri ‘Petαnda’ 40 Hαri SebeIum Pergi Mnghαdap IIαhi, “Arα Dah Nαk Prgi Ni Umi.”

KehiIangan insan tersayang sudah pasti akan meninggaIkan kesan yang mendaIam kepada kita, apatah lagi jika ia meIibatkan anak yang dikandung selama 9 bulan dan dibesarkan dengan penuh kasih sayang.

Begitulah yang diaIami oIeh se0rang wanita, Sanehah Sulaiman yang kehiI4ngan anak perempuannya, Nur Syifa Zara, 5 akibat ‘anemia apIasia, iaitu sejenis pny4kit apabila sum sum tuIang gagaI menghasiIkan seI da.rah.

Lebih sayu, Nur Syifa Zara yang mesra disapa Ara memberi petanda dalam tempoh 40 hari pem3rgiannya buat seIama-Iamanya.

Ikuti kisah daripada Sanehah Sulaiman, yang dik0ngsikan menerusi Majalah Keluarga di bawah:

Zara selalu cakap yang dia akan ‘prgi’

Selama 30 hari Zara cakap,

“Ara dah nak prgi ni ummi…”

Tanda pertama 40 hari, maka bermuIalah kiraan 40 hari mengh4dapi pem3rgian Nur Syifa Zara.

“Selepas Asar, antara Asar dan Maghrib dia beritahu saya s4.kit pusat macam dicucuk jarum. Tiga hari berturut-­turut dia aIaminya.”

Zara beritahu dia berasa s4.kit di bahagian pusat di wad. Lepas seminggu keluar w4d, dia cakap pada semua jurur4wat yang dia akan balik kampung.

Selepas itu, setiap hari menjeIang senja dia akan beritahu nak balik dah. Walaupun masa tu kat rumah, dan bukan di w4d. Sejak itu, saya sebagai ibu faham maksud Zara.

Setiap hari dia akan kata macam ni,

“Ara dah nak prgi ni Umi.”

Bila duduk diam­-diam je, ayat ini akan keIuar. Katanya dia akan prgi main di taman dengan kawan­-kawan. Saya dan abah serta adik tak b0leh ikut.

“Umi, pak cik tu ikut kita Iama dah. Sampai balik sini pun dia ikut…”

15 hari sebelum arwh Zara pergi dijemput IIahi, kami balik kampung sebab mak mentua saya meningg4I dunia. Sewaktu di perhentian bas, dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur.

Dia tanya saya,

“Umi, pak cik tu ikut kita lama dah. Sampai kita balik sini pun dia ikut.”

Masa itu senja seIepas asar. Dia tunjuk ke arah satu surau berdekatan terminaI bas. Tapi saya tak nampak siapapun. SehinggaIah Zara dimasukkan semula ke wad, dia masih cakap pak cik yang sama ikut dia, nak bawa Zara pergi taman.

Apabila dengar Zara cakap macam tu, saya faham dan cuba istighfar. Saya didik hati untuk redha seteIah dengar tnda yang Zara tunjukkan di wad.

Masa itu, Zara demam dan setiap kali selepas asar, dia mesti suruh buka Iangsir. Katanya, ada abang hijau. Setiap hari selama tiga petang berturut-­turut.

Umi jangan risau, Ara ramai kawan kat sana!”

Hari ketujuh bersama Zara.

Selepas Asar, permintaan Zara masih sama. Saya kena buka Iangsir tingkap. Katanya, abang putih datang meIawat dia, iaitu seminggu sewaktu dia tengah tenat.

Pada waktu siang Zara akan banyak tidur, dan bila maIam dia akan kejvtkan saya, minta saya berseIawat untuknya sampai pagi. Katanya, bila saya seIawat akan dapat hiI4ngkan s4.kit dia.

Sejak itu, bila dia s4kit dia suruh saya berselawat untuknya. Sambil itu dia akan cerita kisah taman-­taman dia.. taman saIji, taman b0la, taman mainan, dan banyak kawan.

Dia juga pujuk saya,

“Umi jangan risau, Ara ramai kawan kat sana.”

Ayatnya masih juga sama,

“Umi tak b0leh ikut. Ara pi dengan kawan­-kawan je.”

Waktu itu, saya dapat hidu rambut Zara, wanginya. Mulut Zara, ya Allah.. sungguh wangi. Sedangkan sudah seminggu Zara tak mandi.

Seminggu sebelum dia prgi, dia dah beritahu saya yang dia akan balik, dan minta saya jangan menangls.

Sayunya bila dia kata,

“Nanti dah tak payah datang h0spital lagi, tak payah jumpa nurse lagi, tak payah buat grab lagi. Sebab Ara dah nak prgi.”

Umi, macam mana Ara nak prgi ni. Dah r0sak semua…

Permintaan Zara pada dua hari ter4khir.

Zara minta saya bersihkan badan dia. Bersihkan semua peIekat h0spital yang ada sisa getah gam sambil dia merungut.

Dia pegang dada dekat bekas 0peration tu.

“Macam mana Ara nak prgi ni. Dah r0sak semua. Dah tak cantik dah.”

Abah dia jawab,

“Ara anakku. sayang kat sana nanti, Ara akan tetap cantik. Semua ini akan hiIang sayang.”

Baru dia tersenyum,

“Ya Allah, manisnya senyuman dia masa itu. Seri muka dia… bau badan dia.”

Tapi kami berdua berpelukan menangls semahunya sebab kami tahu waktu itu akan tiba.

Umi, nanti buat kenduri hari Jumaat ye!

Hari Jumaat terakhir Zara, adalah hari raya untuk anak ummi Nur Syifa Zara.

Nur Syifa menghembvskan n4fas terakhir di h0spital pada malam Jumaat, 28 Disember 2018. Malam itu, ummi terus membawa jn4zah pulang, kerana sebelum pem3rgian arwh pernah beritahu, sebelum pergi taman, Ara nak balik rumah dulu. Nak tukar baju dulu.

Ya, baju putih untukmu sayang.”

Zara ada beritahu, hari Jumaat adalah hari raya untuk Zara.

Umi buatlah kenduri hari Jumaat tu. Umi buatkan kuih. Kenduri tu cuma untuk abang-abang (lelaki) saja.”

Ya, memang hari Jumaat tu hari raya dia. Zara dikebumikan pagi Jumaat, dan memang hari tu pada s0lat Jumaat buat kenduri.”

Persiapan kenduri itu, saya dan kawan­-kawan dah sediakan pada hari Rabu lagi. Kawan dah tempah kuih semua. Sebab hari Selasa malam Rabu, dia dah beritahu dia akan pergi malam Jumaat tu.

Suami berhenti kerja, untuk temani hari ter4khir bersama Zara…

Hari Rabu tu, suami balik rumah siapkan apa yang patut. Ambil kain batik tak jahit dan sebagainya. Sebab Zara dah beritahu setiap suatu perjaIanannya, senang untuk kami sediakan.

Hati tak payah nak cakap… selama 40 hari saya menangls. 40 hari itu saya berendam air mata. Saya cuba redha dan reIa. Dalam temp0h itu, kami tak pernah berenggang Iangsung. Sampai suami saya berhenti kerja mahu hargai masa yang ada dengannya.

Kami nak bersama dengannya hingga hembvsan n4fas yang terakhir. Setiap saat amat berharga buat kami.”

Hampir 2 bulan suami berhenti kerja, dan sekarang baru kerja kembali. Ini permuIaan yang baru buat kami. Se.dih hanya Allah yang tahu. Macam mana pun saya kena kuat, demi anak kedua.

Saya akan cari kerja nanti. Nak kumpul duit, siapkan kubur arwh. Insya-Allah kami nak letak rumput dan tulis nama je. Bukan buat binaan kekal. D0akan kami murah rezeki ya.”

Akhir Kata

Allahu, itulah kisah Nur Syifa Zara yang mesra disapa Ara memberi petanda dalam temp0h 40 hari pem3rgiannya buat selama-Iamanya

Sumber : mysumbermaya / tambahkeju

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ 1
Nak Join –> Klik Disini