Anak Lelaki Perlu Keluar dari Rumah Mak Ayah Bila Dah Beristeri

Anak Lelaki Perlu Keluar dari Rumah Mak Ayah Bila Dah Beristeri

Perkahwinan merupakan satu alam baru bagi mereka yang memilih untuk menam4tkan zaman bujang mereka. Perkahwinan datang dengan tanggungjawab yang perlu dipenuhi dan dilaks4nakan 0leh si suami dan juga si isteri.

Sebagai ibubapa, kita perlu biar anak dan pasangannya hidup sendiri, biar anak dan pas4ngannya bina kehidupan mereka, biar anak dan pas4ngannya bersusah-susah dahulu, biar mereka atur kehidupan mereka sendiri, satu persatu.

Bagaimana mereka inginkan rumaht4ngga mereka jadi. Jangan sebab alasan k0s hidup tinggi, gaji anak sikit, dia tak pernah berengg4ng dengan kita, semua serba serbi kita yg sediakan kat dia, kita jadi kesi4n kat anak, kita “simpan” dia dlm rumah kita, kita tanggung dia dan pasangannya. Sampai bila kita mampu buat mcm tu?

He need t0 face the facts that n0w he is 0n his 0wn.

Itu adalah cabaran yang dia perlu tempvhi dan had4pi bila dia memilih untuk mendirikan rumahtangga. Dia perlu fkir akan semua itu dahulu seblum dia berkahwin, dia perlu ada perancangan akan bagaimana dia ingin hidup bersama pas4ngannya selepas berkahwin.

Dia bakal menjadi se0rang ketua keluarga, se0rang suami, se0rang ayah dan dia perlu plan masa depannya. Perkahwinan bukannya satu perkara yang b0leh dibuat main-main atau suka-suka. Dia kena bertanggungjawab terhadap orang yang dikahwininya.

Biar dia tingg4l dalam rumah sewa yang kecil, biar dia naik m0tor dengan pasangannya ke tempat keje, biar dia tiada kereta, biar dia kena hujan, biar dia makan dan pakai apa yg ada, biar dia rasa apa itu p0kai, apa itu “tengah bulan”, biar dia “ikat perut”, biar dia svsah bersama pasangannya supaya dia tahu, bukan senang utk melayari hidup berumahtangga, supaya dia tahu utk bersyukur akan apa yg dia dah ada dan dapat selama ini, supaya dia tahu untuk lebih menghargai siapa yang ada bersamanya ketik4 dia susah, ketika dia baru nk membina kehidupannya.

Dia perlu belajar berdikari dan bertanggungjawab agar dia mampu membina kelu4rga yang bahagia dan meng4tur masa depannya dengan lebih baik. Kita sebagai ibubapa dah membesarkannya selama 20 tahun, 25 tahun, 30 tahun dengan cukup2 baik. Maka sekarang, masa untuk melihat hasilnya.

Kredit : Firdaus Shakirin / akakpesan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini