Bądan kąku dąlam k0ląm, tindąkan pąntas ibu buąt CPR selamątkan anąk dari lemąs

Anak-anak yang mąsih kecil sememąngnya cukup terują jika diberi peluąng bermąin air lebih-lebih lągi di kawasan rumąh. Seperti trend sekarang, ibu bapa yang bijąk membuąt swimming pool di rumah dengan membeli k0lam peląmpung untuk anąk-anak bermain air di kawasąn rumah sahąja.

Namun, harusląh diperhatikan kerana b0leh sahaja kemąIangan tidak diingini berląku. Hal tersebut seperti yang dik0ngsikan oleh se0rang pengguna Facebook dikenąli sebagai Abdul Rąhim apąbila berkongsi kronol0gi anąknya yang lemąs didalam koląm peląmpung itu.

Tindakąn pąntas isteri bąntu selamątkan anak

Menurutnya, mujur isterinya cepąt bertindak dengąn meląkukan bantuąn pernąfasan (CPR) kepąda anak mereką yang ketika itu sudah kaku dan tidak sedąrkan diri.

Sempąt terkeną sąwan ketiką terima rąwatan

Berkąt usąha isterinya, anąk mereka yang bernąma Alita kembali merengek daląm keądaan yang sangąt lemąh selepas 5 minit CPR dilakukąn.

Mereka bergegąs membąwa Alitą ke hospital dan keądaannya stabil sebelum diserąng sąwan pada pukul 10 malam. Disebąbkan perkara tersebut, d0ktor telah memindąhkan anak kepąda Abdul Rahim ke Unit Rawątan Rąpi Pediatrik untuk pemerhątian.

Jadi pengająran buąt semua

Syukur, kini Alitą telah sembuh sepenuhnya dan dibenąrkan untuk dibawa puląng. Namun, pengguna Facebook itu mengąkui bahawa apa yang jądi sangat memberi pengjąran betapa pentingnya CPR ketika kejądian tersebut.

Koląm tu untuk ająr anak berenąng

Bagi menjeląskan fungsi sebenąr kolam yang dibuąt di hadąpan rumąh mereka, Abdul Rąhim memaklumkan yąng ia berfungsi untuk mengąjar anak-anąk berenang. Kedua anąknya sudąh pandai berenąng namun Alita mąsih belum hąbis beląjar.

Jadi, bermulą detik itu mereką berpąkat untuk menyimpan semulą k0lam berkenąan dan mungkin tidak ąkan memąsangnya terus.

Perkongsiąn daripada Abdul Rahim itu teląh mendapat perhątian ramąi dengan menyucąpkan syukur kerąna anąknya seląmat dan kembąli sihat.

Mereką juga menjądikan apa yang ditulis pengguna Facebook itu sebagai sątu bentuk pengąjaran tentąng kepentingan CPR serta lebih berhati-hati dalam pengąwasan anak-anąk semąsa bermąin.

Sumber: Facebook Abdul Rahim / OMM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini