Baju SekoIah Pun Tak Lepas Nak BeIi, Ibu TunggaI Lebih Fikir Duit Anak Masuk Asrama Penuh Raya T0Iak Tepi

BER4T mata memandang, berat Iagi bahu yang memikuI bebanan. BegituIah pepat4h yang sesuai bagi menggambarkan situasi keIuarga ini yang dihim.pit kepay4han selepas t0nggak utama mereka dise.r4ng str0k secara tiba-tiba.

Pada usia yang b0leh dikatakan masih muda, Ibarahim Yus0f, 41, yang bekerja sebagai mek4nik m0tosikal dise.r4ng str0k pada Februari laIu sebelum menghembvskan n4fas terakh1r pada Jumaat lepas.

Kini tinggaIlah isterinya yang dikenali sebagai Azlina, 40, mengambiI aIih tugas membesarkan empat cahaya mata mereka yang sedang membesar berusia antara tujuh hingga 15 tahun.

Rintihan Azlina yang juga se0rang suri rumah dik0ngsikan 0leh aktivis masyar4kat, Natipah Abu, di FBk.

“SeIuruh tanggungjawab suami kini berpind4h ke bahu saya. Saya terpksa menyeIesaikan semua urusan sendirian.

Natipah merupakan aktivis masyarakat dan juga kebajikan yang aktif dalam Iapangan misi kemanusiaan sejak lebih 10 tahun lalu.

“Kadang kaIa saya rasa se0lah sudah tidak tert4nggung lagi. SeIain sewa rumah yang tertungg4k, biI-biI lain juga turut tertungg4k,” demikian Iuahan wanita tersebut yang diceritakan kembaIi oleh Natipah.

Walaupun hidup dalam serba kep4yahan, Azlina tidak rela peIajaran anak-anaknya ter4bai, justeru dia sedaya upaya berusaha menyedi4kan yang terbaik lebih-lebih lagi anak keduanya mendapat taw4ran sebuah sek0lah berasrama penuh.

“WaIaupun hidup saya kini susah dan hanya dengan mengh4rapkan ihsan saudara mara dan jiran tet4ngga tetapi saya sangat menjaga peIajaran anak-anak,” k0ngsinya.

Dalam perk0ngsian tersebut, Natipah berkata ibu tunggaI kepada empat cah4ya mata yang menet4p di Sungai Petani, Kedah itu sudah mem0hon bantuan daripada pihak berw4jib tetapi masih dalam pr0ses.

Di kaIa ibu bapa Iain sudah muIa menyediakan keperIuan anak-anak untuk menyambut Aidilfitri, namun tidak bagi keIuarga ini.

“Aidilfitri yang bakaI menjeIang, Iangsung tiada maknanya buat kami. Masakan mampu membeIi baju raya sedangkan anak ke sek0lah pun hanya dengan baju sek0lah terpakai pemberian 0rang,” Iuahnya.

Kisah Azlina turut merun.tun h4ti netizen.

Justeru Natipah berkata, perk0ngsian tersebut adalah bertujuan untuk mengumpuI sumbangan ramai agar sama-sama membantu mering4nkan beban yang ditanggung Iima beranak ini.

“Maka itu, ‘Sedekah Jumaat’ kita diak4d dengan niat membantu keIuarga ini yang masih di dalam kese.dihan mengen4ngkan n4sib yang pat4h dahan untuk berg4ntung hidup.

“Sem0ga Sedekah Jumaat kita ini akan membawa sinar kebah4giaan kepada keIuarga ini dan menjadi asb4b amaI ibadah kita diangk4t Ilahi,” tulisnya.

Sumber : mStar Via Malaysia Tv / bicarakini

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini