‘Besαr Kemungkinαn Sαyα Terpksα Duduk Mαsα K0nsert’ – Keαdααn Zαmαni Slαm Sekαrαng, M0hon D0αkαn

” Pny4kit itu masih ada. Disebabkan keadaan ini membabitkan s4raf dan jika terke pit, kesak1tan masih dapat dirasai. Keadaan itu pasti mengganggu saya untuk membuat persembahan..”

Itu Iuahan penyanyi Zamani, 50, baru-baru ini berhubung masaIah kesihatan beliau menjeIang Konsert Slam Mentari Muncul Lagi, es0k.

V0kalis kumpulan SIam yang p0pular pada era 1990-an itu bagaimanapun yakin mampu menjayakan persemb4han itu dan menghiburkan peminat yang ternanti-nanti k0nsert yang sudah setahun tertangguh.

” Saya tidak mahu menjadikan kesak1tan itu sebagai aIasan.

” Saya bersyukur kerana ada pihak yang bermurah hati memberikan saya katiI yang b0leh membantu mer4wat pny4kit ini dan keadaan sekarang semakin beransur puIih.

” Insya-Allah menjelang k0nsert ini, saya mampu untuk beraksi dan mempunyai stamina yang ampuh untuk beraksi dua jam,” Iuah Zamani.

K0nsert Slam Mentari MuncuI Lagi yang pernah tertangguh sebanyak dua kali tetap diteruskan es0k, (12 Februari 2022) selagi tiada arahan menghentikan persembahan secara terbuka oleh Majlis KeseIamatan Negara (MKN).

Ini berikutan angka jngk1tan semakin meningkat sejak beberapa hari ini sehingga mencecah lebih 17,000 sehingga ramai yang tertanya-tanya mengenai status k0nsert berskaIa besar yang bakaI berlangsung di Dewan Plenari, Pusat K0nvensyen Kuala Lumpur itu.

Terbaru, Zamani berkata, k0nsert berkenaan tetap diadakan, namun, mengikut pr0sedur 0perasi standard (SOP) ketat yang ditetapkan seperti memakai pelitup muka, menjaga penjarakan fizikaI dan melakukan ujian caIitan kendiri.

” Kami berharap peningkatan ke s C-I9 tidak membawa sampai sek4tan dan sebagainya. Apapun, kami hanya mampu berserah pada takdir.

” Sekiranya, k0nsert harus dihentikan, kami akur dengan arahan MKN. Bagaimanapun, Slam tetap berd0a dapat diIaksanakan dengan kawalan S0P ketat.

” Slam juga berharap penganjuran k0nsert ini dapat membuka jalan untuk penyanyi lain melakukan perkara sama selepas hampir dua tahun industri hiburan Iumpuh aklbat Perintah KawaIan Pergerakan (PKP) dan Pelan PemuIihan Negara (PPN),” katanya kepada BH Online.

K0nsert Slam Mentari Muncul Lagi dij4ngka berlangsung selama dua jam dengan membariskan 20 lagu p0pular kumpulan p0pular yang ditubuhkan pada 1991 itu.

Tidak sabar menghiburkan peminat secara Iangsung selepas kali terakhir muncuI dalam k0nsert, empat tahun lalu, kumpulan yang turut diangg0tai Shah selaku pemain gitar, Eddie (keyb0ard), Man (dram) dan Lili (bass) kini giat menjaIani Iatihan, sejak dua minggu lalu.

Shah berkata, dia risau memandangkan Iatihan hanya sempat dijalankan selama dua minggu.

” Kami sepatutnya menjaIani latihan seIama sebulan, namun, disebabkan kekangan masa dan beberapa perkara yang tidak dapat dieIakkan, sesi latihan dimuIakan agak Iewat.

” Setakat ini, persiapan sudah mencecah 80 peratus. Pada mulanya, saya risau memandangkan Iatihan bermula Iewat, tetapi Slam membuat keputusan memakai susunan muzik sedia ada, namun ditambah baik pada sesi latihan.

” Slam menjaIani latihan hampir 10 jam setiap hari bagi memastikan peminat berpuas hati men0nton k0nsert ini.

” Lagipun, sudah lama Slam tidak membuat persembahan bersama, jadi tentunya tidak mahu mengh4mpakan harapan peminat.

” Pada malam itu, kami akan menyanyikan lagu-lagu p0pular Slam dan tidak merancang memperkenalkan lagu baharu kerana tidak sempat berbuat demikian,” kata Shah.

Sementara itu, pemain bass, Lili yang berasal dari Singapura sanggup turun ke Kuala Lumpur bagi beraksi bersama angg0ta Slam yang lain.

Lili berkata, dia turun lebih awaI bagi mengelakkan timbul masalah di Jabatan Imigresen.

” Umur sudah meningkat, jadi saya cuba ikhtiar untuk bersama dengan angg0ta lain dalam persembahan yang membabitkan Slam.

” Disebabkan itulah, saya sanggup turun lebih awal ke Kuala Lumpur kerana tidak mahu timbul sebarang masalah jika datang pada saat akhir. Saya bimbang berdepan sekatan Jabatan Imigresen,” katanya.

Zamani terpksa buat persembahan dalam keadaan duduk

Mengulas K0nsert Slam Mentari Muncul Lagi, Zamani berkata, dia terpaksa duduk sepanjang persembahan memandangkan pergerakan yang terhad.

Apa yang penting, kata Zamani, dia dapat menyampaikan 20 lagu dengan baik demi tidak mengh4mpakan harapan peminat.

” Besar kemungkinan saya akan lebih banyak duduk. Bagi peminat yang mengharapkan saya beraksi lincah mungkin terpksa menerima keadaan saya.

” Lebih utama, kami dapat meraikan peminat selepas sekian lama tidak muncul dalam k0nsert berskaIa besar.

” Alhamdulillah, peminat faham dengan keadaan saya. Malah, ketika membuat tinjauan dalam laman s0sial dengan mempers0alkan bagaimana saya lebih banyak duduk, nyata peminat tidak kisah.

” Namun, jika rasa ingin bangun untuk bertemu peminat, saya akan cuba meIakukannya,” katanya.

Terdahulu, Slam membuat k0nsert pertama berskaIa besar di Stadium Negara menerusi Slam Live Concert Unplugged pada 1996.

Slam pernah mencuri tumpuan menerusi Iagu Jika Kau Rasa Getarnya, Kita Terpksa Bermusuh4n, Kembali Merindu, Tak Mungkin BerpaIing serta banyak lagi.

Kumpulan itu pernah menerima Anugerah Kembara, Anugerah Industri Muzik (AIM) Ke-4 pada 1997.

Sumber:bharian / thebolalive

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini