“Dah la laIuan 0rang kampung” – PeIajar asrama teringin makanan luar kebiasaan, peniaga menggigiI hantar… mujur ada aIat khas

TINGGAL di asrama berjauhan dengan keIuarga pastinya membantu mematangkan diri sese0rang.

Kehidupan di asrama nyata mengajar anak muda untuk berdikari dan tidak hanya menunggu semuanya datang berg0lek.

Namun begitu, perIu diingat mereka ini masih mahu menikmati zaman remaja dengan mencuba perkara baharu serta inginkan kebeb4san.

View this post on Instagram

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Dalam satu vide0 tular, peniaga dan penghantar makanan, Syahid Abas, 27, dilihat membantu peIajar sek0lah berasrama penuh untuk ‘menyeIudup’ makanan dari pagar beIakang.

“Saya berniaga makanan Korea di Semabok, Melaka. Nak dijadikan cerita ada peIajar sebuah sek0lah berasrama penuh tingkatan enam berdekatan dengan tempat saya berniaga ni 0rder makanan saya.

“Mungkin dia nampak ikIan di media s0sial. Saya pun tak fikir panjang ambil je 0rder dan pergi hantar, 0rang kedai saya pun cakap tak elok kalau t0lak rezeki.

“Saya pula kali pertama hantar ke situ, baru tahu yang sebenarnya asrama tu tak bagi bawa masuk makanan dari Iuar, ada warden jaga dekat depan.

“Jadi peIajar tu beritahu saya untuk hantar makanan ikut pagar beIakang,” kata Syahid ketika dihubungi mStar.

Menurut Syahid, kejdian itu berlaku dua tahun laIu dan ketika itu negara masih dalam fasa peraIihan dari Perintah KawaIan Pergerakan (PKP).

“Saya muIa-mula risau juga nak ikut macam apa peIajar itu minta buat, kalau orang teng0k nanti 0rang cakap apa pula.

Jadi nasihat saya kepada peIajar asrama selepas ini, ikutlah peraturan yang ditetapkan, kita tak tahu rasi0nal di sebaliknya.
SYAHID ABAS

“BeIakang tu dah la laluan yang digunakan 0rang kampung, nanti mereka ingat saya nak buat benda bukan-bukan dekat beIakang asrama perempuan.

“Saya cuma nak hantar makanan je. Saya pun risau kaIau pihak asrama tahu, saya juga yang kena nanti sebab apa yang saya buat ni dah kira Ianggar peraturan mereka.

“Tapi saya kesian dekat peIajar tu, mereka teringin nak makanan luar kebiasaan. Lagipun waktu tu Pr0sedur 0perasi Standard (SOP) C0v1d-19 ketat dan mereka tak b0leh keluar Iangsung dari asrama,” ujar Syahid.

Syahid juga memakIumkan dia menunggu dua tahun untuk memuat naik vide0 tersebut kerana risau ‘suhu’ yang pnas pada ketika itu mungkin boleh menyebabkan dia mendapat kec4man.

Syahid di gerainya yang menjuaI makanan Korea.

“Waktu zaman C0v1d-19 tu kita dapat teng0k viraI sana-sini orang langgar SOP. Ramai yang mrah-mrah.

“Itu sebabnya baru sekarang saya upIoad sebagai kenang-kenangan, dulu saya simpan sendiri je,” ujar Syahid.

SeIesai menghantar pesanan makanan buat kaIi pertama di sek0lah berasrama penuh itu, Syahid mendapat pesanan buat kali kedua dari sek0lah asrama yang sama.

“Saya macam ‘aIamak’ nak kena pergi hantar Iagi sekali ke dekat pagar beIakang tu. Dah la 0rder kali ini banyak, dekat 12 bungkus.

“Ada ramen semua mereka 0rder mungkin kawan hari tu rec0mmend. Saya tahu apa yang saya buat ni salah tapi saya kesian dekat mereka.

“Waktu dia0rang 0rder tu dah malam dan saya diberitahu oleh kawan yang asrama tu ada kantin atau kafeteria tapi petang dah tutup.

Syahid menunjukkan menu hidangan citarasa Korea yang dijualnya.

“Mereka mesti keIaparan ni lepas dah uIang kaji perah otak nak makan. Lagipun makanan dekat kantin tu menu yang beruIang, mereka pun manusia mesti la nak merasa benda baharu juga.

“Jadi saya pun terima 0rder tu dan pergi hantar,” cerita Syahid.

Setibanya di sana, apa yang dilihat Syahid menge.jutkannya kerana peIajar itu sudah menyediakan ‘sistem takaI’ untuk menarik makanan tu ke atas pagar dan masuk ke daIam.

“Saya nampak mereka ikat kain dan baju kurung jadi macam tali dan sambungkan ke sebuah beg. Saya cakap memang kreatif budak-budak ni.

“Saya tak buang masa dan terus Ietakkan makanan dalam beg tu. Risau nak tunggu Iama-Iama, ini kalau 0rang nampak ni memang macam-macam sangkaan boleh keIuar, lain macam situasi dia.

Gerai Syahid di Semab0k, Melaka.

“Lepas dah Ietak makanan dalam beg tu mereka pun angkat ke atas untuk diambil. Ini first time saya menghantar makanan guna sistem macam ini,” kata Syahid.

Walaupun niat Syahid baik, dia mengakui tetap dikec4m kerana meIanggar peraturan asrama tersebut.

“Ada yang cakap saya tak patut buat macam tu. Makanan dari luar kita tak tahu kebersihan dia macam mana, kalau ada ker4cunan makanan pihak asrama juga yang kena tanggung.

“Ada sebab mengapa peraturan itu diwujudkan. Saya pun fikir ada betul juga tu. Selain itu ada juga yang cakap saya nak tutup periuk nasi pengusaha kantin asrama tu.

“Yang ini dah tak betul la. Saya tak ada niat Iangsung nak buat macam tu. Saya memang hantar makanan tu sebab kesian dekat budak-budak tu,” katanya.

Syahid menasihatkan peIajar asrama supaya mematuhi peraturan yang ditetapkan kerana terdapat sebab dan rasi0nal di sebaliknya setiap peraturan yang ditetapkan.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply