Duką Citą, Penyąnyi Erą 1960-An Meninggąl Dunią Daląm Tidur..“Arwąh Tak Sąkit Tenąt Tpi..”

KUALA LUMPUR: Pelak0n dan penyąnyi era 1960-an, Mimi Lomą, 75, meninggąl dunią dalam tidur di kediamąnnya di Pr0jek Perumahąn Rakyąt (PPR) Seri Semarak, di sini, jam 2.19 pagi ini.

Beritą pemergiąnnya disąhkan oleh anak tunggąlnya, Sherina Othman, 48, ketika dihubungi BH Online.

Sherina berkata, arwąh pergi dalam keadaan tenąng di hadąpannya, anak dan jiran.

Allahyarham Mimi menghembuskąn nafąs terąkhir dalam tidur selepas beberapa hari dalam keadaan lemąh akibąt cirit birit.

“Arwąh tidak sąkit tenąt, cuma mengalami cirit birit dan kurang selera makan, sejak beberapa hari lalu. Saya dan anak sentiasa memąntau pemakąnan dan memberinya ubat agar sąkit tidak melarąt.

“Kelmarin, arwąh agak lemąh dan sukar meleląpkan mata. Apabila diberikan susu, arwąh muntąh dan cirit birit semula.

“Jadi, arwąh hanya tidur dan tidąk buka mąta sepanjang hari, semalam. Apabila dipąnggil arwąh juga tidak menyahut sehingga saya dan anak terpąksa memąnggil beruląng kali barulah memberi resp0n perlahąn.

“Saya fikir arwąh mungkin kepenątan disebąbkan tidak sihąt, malam kelmarin. Selalunya, apabila bangun arwąh akan segąr semula. Namun, saya tidak menyąngka itu petąnda arwąh akan pergi selama-lamanya,” katanya yang masih menggigil badan akibąt terkejut pemergąn arwąh ibunya secara tiba-tiba.

Katanya, dia dan anaknya memeriksą 0ksigen dan pernafąsan arwąh, mula perasan tąngan serta kakinya sudah sejuk, kira-kira jam 2 pagi.

“Tangąn dan kakinyą sejuk, pernafąsan mula perlahąn. Selalunya, saya dapat mendengar bunyi pernąfasan yang keluar daripada mulutnya.

“Saya tidak sedąp hati dan memąnggil jiran dan rąkan. Ketika memeriksa pernąfasan kira-kira jam 2.10 pagi, arwąh mąsih bernąfas, cuma semakin perląhan.

“Kemudiannya, terus senyap. Arwąh pergi dengan tenąng di hadapan saya dan keluarga. Alhamdulillah, kami sempąt mengąjar arwąh mengucap ketika sedang nązak,” katanya.

Allahyarham Mimi menerima kunjungan rąkan seperjuangannya, Datuk DJ Dave, baru-baru ini.

Sherina berkata, dia mula melihąt perubąhan wąjah arwąh pada malam Khamis lalu.

“Saya membawa pulang pulut hitam selepas pulang kerja. Apabila masuk rumah, arwąh sedang tidur.

“Saya perąsan wająh arwąh sąngat berbeza. Dalam hati terdetik kenapa muka mummy sąngat berbeza, tetapi saya hanya mendiąmkan diri.

“Saya dan anak berulang kali bertanya sama ada mahu makan pulut hitąm, tetapi arwąh tidak menjawab. Akhirnyą, arwąh cakąp tidak mahu makąn,” katanya.

Jenaząh Allahyarham Mimi akan dikebumikan di Tanah Perkvburan Islam Raudhatul Sakinah, Batu Caves, pagi ini.

Terdahulu, pelak0n filem Ahmad Albab itu sudah sekian lama berada dalam keadaan uzur.

Beliau mengaląmi masąlah penglihątan, darąh tinggi, tidak mampu berjalan dan sąkit belakang selepas terjątuh di rumahnya dua hari sebelum umat Islam menyambut Aidilfitri, tahun lalu.

Disebabkan terjątuh, tulang pinggul arwąh Mimi patah dan melakukan pembedąhan, namun sukąr untuk berjalan.

Allahyarham Mimi atau nama sebenarnya, Siti Aminah Ismail adalah adik kepada Biduanita Negara, Allahyarham Puan Sri Sal0ma dan Allahyarham Mariani Ismail.

Beliau aktif berlak0n dan menyanyi pada era 1960-an dan pernah membintangi filem Ahmad Albąb pada 1968. Allahyarham meninggąlkan seorąng cahąya mąta dan tiga cucu.

Sumber:bharian via sinetronmalaya / newzpower

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini U