GERAKKAN JARI KETIK4 TAHYAT?

GERAKKAN JARI KETIKA TAHYAT

SOALAN :

Ketika kita membaca tahyat manakah yang afdhal sebenarnya antara mengangkat jari dan diam atau pun mengangkat jari kemudian menggerak-gerakkannya?

JAWAPAN :

Pendapat majoriti ulamak ialah setelah mengangkat jari telunjuk memberi isyarat itu hendaklah diam tidak digerak-gerakkannya.

Jika digerak-gerakannya maka hukumnya adalah makruh tetapi solatnya sah.

Berkata Imam Nawawi :

وهل يحركها عند الرفع بالإشارة ؟ فيه أوجه . الصحيح الذي قطع به الجمهور أنه لا يحركها
فلو حركها كان مكروها ولا تبطل صلاته ; لأنه عمل قليل
Artinya : “Adakah digerak-gerakkan jari ketika mengangkat tanda isyarat? Pada masalah ini ada beberapa wajah dan yang sahihnya ialah tidak menggerak-gerakannya sebagaimana yang telah diputuskan denganya oleh jumhur ulamak. Maka jikalau digerak-gerakkanya adalah perbuatannya itu makruh dan tidak batal solatnya kerana ia perbuatan yang sedikit.” (Al-Majmu’ Syarah Al-Muhazzab)

Berkata Imam Al-Mubarkfuri :

قال البيهقي يحتمل أن يكون المراد بالتحريك الإشارة بها لا تكرير تحريكها ، فيكون موافقا لرواية ابن الزبير ، وذكر بإسناده الصحيح عن ابن الزبير رضي الله عنهما { أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يشير بأصبعه إذا دعا لا يحركها } رواه أبو داود بإسناد صحيح
Artinya : “Telah berkata oleh Imam Al-Baihaqi : Ditanggung bahawa adalah yang dikehendaki dengan menggerakkan jari itu ialah mengisyaratkan dengannya bukan mengulang-ngulang geraknya maka jadilah maknanya muafakat dengan hadith yang sahih riwayat Abu Daud daripada Ibnu Zubair r.a. sungguhnya Nabi saw adalah mengisyaratkan dengan jari telunjuknya apabila berdoa dan Nabi saw tidak
menggerakkannya.” (Kitab Tuhfatul Ahwazi Syarah Sunan Tirmizi)

wallahua’lam

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini