Iniląh D0a Yąng Seląlu Nąbi Muhąmmąd Amąlkąn Setiąp Hari Pągi Dan Petąng

Sebagai seorang muslim, kita sentiasa perlu menambah baik amalan sehari-hari. Salah satunya adalah sentiasa memohon doa kepada Allah agar dikurniakan kehidupan yang baik di dunia dan akhirat.

Ibn Umar berkata bahawa Nabi SAW tidak pernah meninggalkan doa ini pada waktu pagi dan petang. Manakala bagi versi yang lebih panjang ialah;

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ، فِي دِينِي، وَدُنْيَايَ، وَأَهْلِي، وَمَالِي، اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي، وَآمِنْ رَوْعَاتِي، اللَّهُمَّ احْفَظْنِي مِنْ بَيْنَ يَدَيَّ، وَمِنْ خَلْفِي، وَعَنْ يَمِينِي، وَعَنْ شِمَالِي، وَمِنْ فَوْقِي، وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي

Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) di dunia dan akhirat. Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) pada agamaku, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah! Tutupilah aibku dan berilah ketenteraman di dalam hatiku. Ya Allah! Jagalah aku dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atasku, serta aku memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar (dalam keadaan tidak sedar) dari bawahku.”

(Riwayat Ahmad, no.4785, Abu Daud, no.5074 dan Ibn Majah, no.3871)

Inilah antara doa yang diamalkan oleh baginda sendiri. Indah bukan jika kita dapat mengamalkan doa yang turut disebut oleh baginda. Itulah sebaik-baik doa dan juga sebaik-baik amalan yang dapat dicontohi.

kredit zayan

Sumber : karteldakwah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini