“Kemas Hasil Tangannya…”, Lima Tahun Jadi Penggali Ku.bur, Naluri Abang Ni Dapat Rasa Macam Ada Yang Nak ‘Prgi’ Bila Tenung Cangkul

Bagi yang sering melayari Faceb0ok, k0rang pasti akan tahu mengenai kewujudan gr0up Tukang Apa Hari Ini yang memperlihatkan ahli-ahlinya berk0ngsikan hasil kerja bertukang masing-masing.

Pun begitu, perk0ngsian se0rang lelaki di dalam gr0up itu baru-baru ini berbeza daripada ahli yang lain kerana dia menunjukkan hasil ‘bertukang’ di dalam liang lahad.

Menerusi perk0ngsiannya, MrBoyb Nordin mengatakan bahawa dia tidak pandai menukang rumah tetapi tahu untuk mengali kubur. Sehingga kini perk0ngsiannya itu telah mendapat sebanyak 13 ribu tanda suka dan 613 perkongsian.

Mari kita ikuti perk0ngsiannya di bawah ini.

Assalamualaikum, Alhamdulillah Job Hari Ni 0vertime sampai malam. Saya tak pandai tukang rumah. Saya cuma pndai tukang ni je.

Sem0ga R0hnya dicucuri rahmat di tempatkan bersama 0rang 0rang yang beriman.
Al fatihah

Salam kenal dari Geng Lahad 7 Kg Felda Air tawar2 kota tinggi Johor.

Dah lima tahun jadi penggali kubur

Dihubungi SK, MrBoyb mengatakan bahawa sudah lima tahun dia melakukan kerja itu di Kampung Felda Air Tawar 2, Kota Tinggi, Johor.

Menurutnya, dia mengambil masa selama hampir tiga jam untuk menyiapkan satu liang lahad.

Bila ditanya mengenai pengalamannya semasa bekerja sebagai penggali kubur, MrBoyb mengatakan bahawa dia sudah lali menghadapi pelbagai perkara yang tidak terj4ngka.

“Kalau nak ceritakan pengalaman tu ada juga la, kebanyakannya berkenaan kubur sebelah.

“Biasa akan keluar bau jika ada saluran air atau akar dari kubur sebelah, tapi saya dah lali dah,” katanya.

Tambahnya lagi, dia juga sudah menurunkan bermacam-macam jen4zah ke liang lahad sama ada meningg4l dunla disebabkan kem4langan, s4kit berjangklt atau yang p0sitif C0VID-19.

Terkadang, naluri dia juga dapat merasakan seperti ada 0rang yang akan meningg4l dunla.

“Macam p0sting saya ni, saya dapat rasa seperti ada 0rang nak p3rgi (meningg4l dunla), saya jarang tengo0k cangkul tetapi semalam saya tenung je cangkul tu.

“Sempat jugak la malam tu saya berlawak dengan kawan, ada dengar-dengar 0rang naz4k tak? Tapi d0rang takde dengar pulak, rupanya arw4h duduk luar tapi kebumikan kat kampung,” katanya.

Perk0ngsiannya itu mendapat reaksi yang p0sitif dari warganet serta ada juga yang mend0akannya diberikan ganjaran kebaikan di atas kerja yang dilakukannya itu.

Tidak kurang juga, ada yang memuji hasil tangannya yang sangat kemas dan teliti.

Sumber: MrBoyb Nordin / kopibeng

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni..TQ 2
Nak Join —Klik Disini