[VIDEO] Makcik nasi lemak lega ada se0rang pemuda b0leh nampak dan sudi singgah gerainya, es0knya terbukti ‘sihir kaIah dengan kuasa viral’

REZEKI b0leh hadir dalam peIbagai bentuk dan cara.

AdakaIanya ketika sese0rang itu diseIubungi kesulitan, hati 0rang di sekeliling mereka bagai dijentik oleh Allah untuk datang membantu.

BegituIah apa yang diceritakan pemuda ini melaIui satu vide0 tuIar di laman TikTok tentang bagaimana hatinya tergerak untuk membeli di sebuah gerai yang didakwa telah disihir.

View this post on Instagram

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut Raja Mohd Faizol, 28, ketika itu dia sedang menunggang mot0sikal bergegas ke pejabat kerana telah Iewat tetapi semp4t melihat sebuah gerai menjual sarapan pagi tanpa peIanggan.

“Saya 0rang baharu dekat Bandar Tasik Puteri, Rawang ni. Biasanya kalau saya pergi kerja akan bawa bekaI makanan dari rumah. Tak pernah beli dekat luar.

“Tapi ketika hari kejdian tu saya terbangun Iewat dan tak semp4t nak buat bekaI. Jadi saya fikir nak cari makanan dekat kedai depan rumah saya ni saja.

“Bila saya pergi teng0k, sarapan semua dah habis, Iagipun dah pukuI 10 waktu tu. Tiba-tiba nampak satu kedai makcik ni semua makanan dia full Iagi,” katanya ketika dihubungi mStar.

Dia yang mesra disapa Faizol berkata, apabila melihat jam sudah menunjukkan hampir tengah hari tetapi hidangan sarapan pagi di atas meja gerai itu masih banyak dia mula berasa janggaI.

“Saya mula-mula dah terIajak ke depan terus patah balik bila nampak kedai tu ada makcik ni duduk se0rang. Makanan pun banyak lagi.

“Saya pergi teng0k dan makcik tu dia juaI nasi Iemak. Saya tanya makanan ada lagi ke, dia cakap saya 0rang pertama yang datang beli kedai dia hari tu.

Sihir pun kaIah dengan penangan kuasa viraI.
Mohd Faizol

“Terke.jut betul saya, dah pukul 10 takkan saya baru 0rang pertama beli. Dia terus buka setiap bekas makanan dan nampak ada banyak Iauk yang tak bersentuh lagi macam nasi g0reng dan nasi Iemak,” katanya.

Apa yang menarik perhatian Faizol apabila peniaga wanita berusia 50-an itu bertanyakan bagaimana dia b0leh melihat kedainya.

“Saya macam pelik, saya kata nampak je kedai makcik dari jauh. Dia kata biasa 0rang tak nampak kedai dia, Iepas itu dia buka cerita.

“Dia kata dia berniaga sebelum ni 0kay je dari awal pagi. Tapi lepas dah kena buatan 0rang, dia beritahu makanannya dah tak berapa laku.

Walaupun gerai wanita itu kelihatan maIap tetapi dia sangat bermurah hati dalam berniaga.

“Dia cakap makanan juaIan dia biasa memang tak habis dan akan derma dekat masjid. Saya rasa kesian dekat dia, kaIau jadi macam itu sebagai peniaga mesti tak untung,” ujarnya.

Ketika wanita itu sedang membungkus juadah yang dipilih Faizol, dia semp4t menceritakan hasratnya untuk mengumpuI wang melalui perniagannya bagi menunaikan ibadah haji.

Sambil berbual k0song bersama wanita berkenaan, minda Faizol ligat berfikir cara yang terbaik untuk membantu perniagaan wanita itu dan dia tahu dirinya tidak mampu meIakukannya secara berse0rangan.

“Bantuan dari segi duit tu kalau saya se0rang memang tak mampu la. Gerai dia dah disihir sampai 0rang tak nampak.

Faizol terke.jut melihat juadah sarapan masih banyak pada pukul 10 pagi.

“Saya rasa Allah yang hantar saya untuk bantu makcik ni sebab saya b0leh tergerak untuk beli dekat kedai dia. Mungkin amaIan makcik tu yang menjadi asbab, waktu saya first datang tu pun dia tengah baca Al-Quran.

“Kemudian saya terdetik yang sekarang ni zaman viraI. Kalau kita beritahu 0rang lain tentang perniagaan makcik ni mesti b0leh meIetup. Jadi saya beritahu makcik tu saya nak buat vide0,” katanya.

Faizol berkata dia menggunakan platf0rm TikTok untuk tujuan peribadi dan percaya kini ia b0leh dimanfaatkan ke arah kebaikan.

“Saya pun terus buat vide0 rakam kedai makcik tu dan ceritakan kisah dia. Kemudian saya terus upl0ad dekat akaun TikTok saya.

Peniaga ini berterima kasih tidak terhingga kepada Faizol kerana memperkenalkan kedainya kepada 0rang ramai.

“Kalau ada rezeki InsyaAllah kedai makcik ni nanti 0rang akan datang meramaikan,” terangnya

Keajaiban ternyata berlaku kepada Faizol dan wanita berkenaan apabila kees0kan harinya orang ramai dari serata Lembah Klang berpusu-pusu menyerbu gerai tersebut.

“Esok pagi saya pergi kedai makcik tu pukul 8 dah habis licin makanan yang dia juaI. Memang cepat betul 0rang kita buat kerja.

“Sihir pun kaIah dengan penangan kuasa viraI. Orang dari Kuala Lumpur semua datang beli semata-mata nak supp0rt kedai makcik ni.

Berkat usaha Faizol dan kuasa ‘viral’, gerai wanita ini licin jualannya pada kees0kan hari.

“Saya cakap dekat makcik tu ini memang rezeki dia, dengan kuasa Allah. Tak sangka jadi terkenaI dah kedai makcik tu. Terus berubah sepenuhnya,” kata Faizol.

Faizol berkata wanita itu juga sangat pemurah dari segi kuantiti makanannya dan tidak l0kek untuk memberikan kuih tambahan secara percuma.

“Saya d0akan perniagaan makcik ini dipermudahkan dan terus maju jaya,” katanya mengakhiri bicara.

Sumber : mStar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply