“Mama, nak tidur..penat”Kata Hana Arisha, Ibu Terkilan Kerana..

Sesiapa sahaja yang bergeIar ibu dan bapa akan ber4sa se dih dan risau jika anak-anak s4 kit terutamanya yang masih lagi kecil.

Begitu juga dengan se0rang ibu ini yang berasa sangat se dih tidak menyedari anaknya s4kit sejak lahir. Kehamilannya n0rmal, tak mengesy4ki apa-apa sehinggaIah suatu hari anaknya tidak mahu makan dan ker4p mvntah.

Nur Fatin Nadhirah Ismail, 27, se0rang eksekutif pengurusan kredit berkata, “Saya rasa sangat se dih. Sebab saya yang mengandungkannya. Dia dari bayi sudah ada s4kit itu, tetapi sebagai saya hanya dapat tahu waktu umurnya 11 bulan.”

Kini, anaknya, Hana Arisha Ahmad Hazim sudah berusia 2 tahun 5 bulan menghid4p penya kit j4ntung berlubang sejak lahir.

Ibu ini terlalu se dih memikirkan penderit4an yang diaIami cahaya matanya selama ini tidak disedari sejak awal.

Ibu Se dih, Lambat Sed4r

“Saya rasa se dih kerana lambat mengetahui dia mempunyai peny4kit j4ntung berIubang. Sebab pak4r j4ntung cakap, dia aIami s4kit itu sejak lahir.”

Hanya mengetahui anaknya mengaIami peny4kit itu ketika berusia 11 bulan ketika di Hspital Tunku Azizah Kuala Lumpur (HKL) yang pada waktu itu j4ntung anaknya sudah membengk4k.

“Ketika itu saya dan suami (Ahmad Hazim Ahmad Nizam, 27) menghantar Hana Arisha ke hspital kerana seharian dia tidak b0leh makan dan minum. Hanya munt4h berterusan, tidak aktif dan lebih banyak tidur menyeb4bkan dia Iembik,” katanya.

DOktor yang memeriksa Hana pada waktu itu kemudian memaklumkan sebenarnya ia adalah kesan daripada j4ntung berlub4ng sejak lahir.

Pe rit hati ibu se dih apabila melihat anaknya suIungnya yang masih kecil itu sangat tercung4p-cung4p dan terlalu sukar bern4fas.

Mengakui tiada pengaIaman menjaga bayi, Nur Fatin reda apabila d0ktor mengatakan anaknya perlu menjalani pembed4han, hanya mengharap yang terbaik.

“Sebab setiap kali lihat dia dari awal lahir sehingga sekarang, dia memang susah sangat nak minum susu. D0ktor pun cakap disebabkan s4kit Hana Arisha itu, akan ada kes4n kurang selera makan minum.

“Sekarang Hana Arisha sudah pandai bercakap. Jadi apabila dia s4kit dia akan cakap ‘Mama nak tidur…pen4t’.

Ketika mengadu pen4t, kelihatan pergerakan dada Hana akan turun naik laju se0lah sangat sukar bern4fas. Inilah yang membuat hatinya ibu seVdih.

K0s Pembed4han RM 50,000

D0ktor memberitahu bahawa pembed4han itu harus segera dilakukan, jika tidak ia akan merisik0kan ny4 wa Hana Arisha.

Hana Arisha memerlukan RM50,000 untuk menampung pembed4han peny4kit jantung berlubang di Sunway Medical Centre.

Mengakui tidak mampu mendapatkan wang sebanyak itu dengan segera, Nur Fatin berkata suaminya bekerja sebagai eksekutif pemas4ran bergaji RM2,600 sebulan sementara dirinya hanya berg4ji RM1,700 sebulan selain mempunyai bayi yang baru berusia 5 bulan, Ahmad Hayyan Ayden.

Tidak mempunyai pilihan lain, dirinya terp4ksa merayu bantuan 0rang ramai.

Sem0ga adik Hana Arisha dapat menjalani pembed4han dengan segera dan disembuhkan daripada peny4kitnya.

Sumber : [Hmetro] [NST] / mypendidik

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ 1
Nak Join –> Klik Disini