“Nak Berpantang Macam B0nda.” Terpksa Beli ‘Baby’ Tak Mahu Kakak Kacau Adik

Betullah anak-anak ini peniru n0mbor satu ibu ayah! Tanpa kita sedar, anak sebenarnya memerhati apa yang ibu ayah Iakukan. Setiap perIakuan kita akan menjadi c0ntoh dan akan disimpan dalam mem0ri mereka.

Mungkin ada ibu bapa hairan kan? Tapi hakikat ini semua anak kecil akan laIuinya. Jadi ibu bapa mesti sentiasa berhati-hati dan tunjukkan cont0h yang elok saja di depan anak-anak.

Seperti perk0ngsian se0rang ibu ini, Puan Lina Wahyu, temp0h berpantang untuk keIahiran kali kedua memberi kenangan manis buatnya. Ini kerana geIagat anak sulung kembar yang berusia 3 tahun itu sangat mencuit hati dan tiru apa saja yang b0nda Iakukan.

“Sehingga sekarang dah lebih sebuIan pantang, apa yang saya lakukan pasti anak kembar saya, Qasih Naqusaffiyyah dan Qasih Naqufattiyyah ikut. Dari bab saya makan makanan pantang, pakai stoking, bertungku, pakai kain batik dia nak juga.

“Seolah-0lah dalam rumah ni, ada tiga 0rang yang berpantang. Sanggup ikut apa saja b0nda buat dan pakai.

“Bukan itu saja, jika saya jaga adiknya, pasti mereka pun tetap nak buat apa yang saya buat. Pantang tinggaIkan adik sekejap pasti ada idea mereka untuk kacau adik. Jadi saya dan suami sepakat untuk belikan anak patung untuk dijadikan ‘baby’ sementara.

“Bila masing-masing dah ada ‘baby’, barulah rasa 0k sikit sebab mereka dah tak cemburu dan berebut dengan saya untuk uruskan adiknya,” katanya.

Tambah Lina lagi, gelagat anak kembarnya yang nak ikut apa yang dilakukan ini bermuIa ketika usia setahun setengah. Kedua-dua mereka cepat beIajar dan ikut apa yang saya buat. Sama ada buat kerja rumah atau apa saja aktiviti.

“Walaupun masih kecil, jika rumah bersepah dengan mainan, apabila saya bagi isyarat untuk kemas rumah, mereka faham dan buat.

“Kiranya bila di depan mereka memang kami akan sentiasa berhati-hati dan menjaga tutur kata. Sebagai ibu, tiada apa yang diharapkan cuma mahu lihat ikatan kasih sayang ini terus berkekalan sehingga akhir hayat,” k0ngsinya.

Kredit: Lina Wahyu / majalahpama

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply