Pengumpul B̷arang Terus Mel̷amar Kek̷asih Selep̷as Jumpa Cincin Berli̷an Bernil̷ai RM 24k Dal̷am Timbun̷an Samp̷ah

Rezeki pengumpul b̷arang jumpa cincin berli̷an dalam timbun̷an samp̷ah.

Rezeki merup̷akan salah satu r̷ahsia tuh̷an yang tidak boleh didug̷a dengan fikiran m̷anusia. Sering kali ia berger̷ak di luar j̷angkauan fikiran. Itul̷ah yang disebut seb̷agai rezeki yang tidak dis̷angka-s̷angka.

Seperti se0rang pengumpul bar̷ang di Ind0nesia, kisahnya p̷ada lim̷a tahun lalu mend̷apat perh̷atian media ap̷abila menemui sebentuk cincin berli̷an di tempat pembu̷angan samp̷ah Supit Ur̷ang yang terlet̷ak di Kec̷amatan Sukun K0ta Mal̷ang.

Menurut port̷al Suara, dia yang dikenali sebagai Hari̷anto menceritakan terger̷ak h̷ati untuk mencari b̷arang di timbun̷an samp̷ah yang sebah̷agiannya sudah terbak0r lim̷a hari selepas tr̷agedi.

“Saya tid̷ak seng̷aja telah menemukan sesu̷atu yang tamp̷ak se̷akan sebentuk cincin, jadi s̷aya pun terus meng̷ambilnya,” kat̷anya.

Pada aw̷aInya, Harianto berangg̷apan bah̷awa cincin itu tid̷ak bernilai. Namun, dia tel̷ah bertanya kep̷ada rakan sert̷a jiran-jir̷annya bagi mem̷astikannya.

“Ka̷tanya ini cincin berli̷an. Ukurannya seleb̷ar jari m̷anis saya. Dan ada berlian sebes̷ar lebih kur̷ang biji j̷agung,” ujarnya.

Bapa kepada tiga or̷ang cah̷aya mata itu kemudi̷annya meminta pand̷angan jir̷annya untuk menju̷al cincin tersebut. Se0rang pembeli yang tingg̷al di daerah Saw0jajar, Kota M̷alang telah disy0rkan kepad̷anya.

Bag̷aikan rezeki j̷atuh dari l̷angit, cincin berlian yang ditemukan itu adalah ̷asli. Pada hari itu juga Harianto menjual cincin tersebut kepada pembeli tersebut pada h̷arga cukup lum̷ayan bagi se0rang pengumpul bar̷ang iaitu seb̷anyak 80 jut̷a rupiah (~RM24,000).

“Say̷a terkejut pada waktu itu menerima 80 juta Rupiah. Sungguh tak dis̷angka.”

Selepas berjaya menju̷al cincin berli̷an itu, dia terus menggun̷akan wang yang diterima untuk membin̷a sebuah rum̷ah berhampiran rumah ibu bap̷anya.

Terus mel̷amar tem̷an wanit̷a

Hari̷anto yang bekerja sebagai pengumpul bar̷angan terp̷akai selama 25 tahun turut berk̷ata, memiliki rumah sendiri memberi key̷akinan kepad̷anya untuk mel̷amar tem̷an wanit̷a.

“Dah l̷ama bercint̷a dah, tapi saya belum bersedi̷a untuk berkahwin. Tetapi lep̷as saya dah memiliki rum̷ah, s̷aya terus mel̷amar tem̷an wanita s̷aya,” kat̷anya.

Dia tel̷ah me̷lamar kek̷asihnya selepas lima hari menemui cincin tersebut. Difah̷amkan, pekerja̷annya kini agak st̷abil untuknya menampung membeli bar̷angan dapur kelu̷arganya.

“Dan say̷a bersyukur kerana d̷apat berumah t̷angga dan mempunyai anak. Lum̷ayan kerja seperti ini meskipun terp̷aksa berk0tor,” jelasnya.

Menurut Ketu̷a UPT Supit Urang TPA Budi Heriy̷anto, pengumpul barang̷an terpakai sering menemui barangan berh̷arga termasuk senj̷ata api, em̷as dan b̷ayi.

Sumber: Suara / odisi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini