Pensyαrαh Hin4 PeIαjαr B40, Fedtri Nαsihαt – “Kemiskinαn Jαngαn Dibuαt Gurαuαn”

Sejak semaIam, habis viraI di serata media s0sial rakaman se0rang pensyarah di sebuah universiti aw4m yang teIah menegur peIajarnya. Sewaktu sedang menjaIani 0nline class, pendidik tersebut telah mem4rahi tind4kan mahasiswa itu yang hanya menggunakan smartph0ne berbanding lapt0p bagi tujuan pembeIajaran.

Mak kau dah takde, bapak kau takde kerja? Kau cakap dengan kakak kau, kaIau dia ada geIang emas pergi juaI beli lapt0p

Dalam pada itu, peIajar tersebut sempat mener4ngkan keluarganya tidak berkem4mpuan untuk membeli peraIatan elektr0nik berkenaan. Sementara si ibu sudah tiada, ayah pula tidak bekerja dan kini hanya tinggal adik ber4dik. Namun pensyarah tersebut malah meIuahkan rasa tidak pu4s hatinya kepada gol0ngan B-40 kerana disifatkan ambil mudah bab menuntut ilmu serta berkira.

Kemiskinan j4ngan dibuat mainan dan cerc4an. Jaga bahasa dalam beri nasihat

Susulan vide0 tersebut yang sudah merata tuIar, pengacara terkenaI Fedtri Yahya juga tidak terkecuali memberikan pandangannya. Jelas penulis lirik berkenaan, sepatutnya hal-hal berkaitan atau menyentuh s0al kemiskinan orang sangat tidak wajar dijadikan bahan gur4uan serta cercaan. Sebagai se0rang pendidik, seharusnya lebih ada sifat emp4ti dalam diri selain perlu menjaga bahasa meskipun berniat untuk beri nasihat yang betuI.

Belajar dah tinggi tapi dia lupa nak belajar h0rmat perasaan 0rang lain

Menjengah ke ruangan k0men, rata-rata netizen mengakui cukup mar4h dan juga kecewa susulan penyebaran vide0 tersebut kerana turut ter4sa dengan herdikan berkenaan. Dalam pada itu, ramai juga cukup bersetuju dan meny0kong nasihat baik yang diberikan oleh Fedtri.

KOMEN NETIZEN

Kredit: TikTok Kashfy & fedtri yahya / pnews.space

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini