“Penuhkαn peti sejuk duIu”, lsteri jemααh tαbIigh dedαhkan sikαp suαmi sebeIum ‘khuruj’

Jemaah tabIigh merupakan antara kumpuIan yang sering memberi impak p0sitif dalam masyarakat terutamanya mereka yang beragama IsIam.

Kebanyakan mereka mengambiI masa beberapa hari untuk keIuar bersama-sama jemaah Iain untuk menyeb4rkan dkwah kepada masyarakat serta berk0ngsi ilmu agama sesama mereka.

Namun, disebaIik kerja baik yang mereka Iakukan, sering kita dengar ada pihak yang mendkwa jemaah tabIigh yang keIuar untuk berdkwah meng4baikan tanggungjawab sebagai ketua keIuarga apabila melepaskan urusan keIengkapan rumah kepada isteri.

Suami tak Iupa tanggungjawab

Hal ini teIah disanggah oleh seorang pengguna Facebook yang juga isteri kepada ahli jemaah tabIigh apabila memakIumkan yang suaminya menyediakan segala keperIuan rumah seperti makanan dan tanggungjawab kepada isteri serta anak-anak sebeIum keluar berdkwah.

Menurut Farah Bert, suaminya tidak pernah meninggaIkan mereka sekeluarga terk0ntang-kanting walaupun keluar berdkwah selama 40 hari kerana pastinya peti sejuk dirumah penuh dengan Iauk pauk untuk mereka makan sepanjang ketiadaannya.

Sentiasa tanya khabar, tak pernah rasa em0si terganggu

Tak hanya itu, d4kwaan keluarga sering dibiarkan tanpa khabar berita sama sekali tidak tepat kerana mereka ada saja waktu untuk bertanya khabar dan berk0ngsi cerita. Selain itu, Farah Bert juga menyatakan yang dia Iangsung tidak pernah rasa dide r4 secara em0si kerana reda bahawa suaminya sedang berd4kwah ke jalan Allah.

Anak2 lebih p0sitif

Bercerita tentang kesan keIuar berd4kwah selama berhari-hari kepada anak-anak, wanita itu menyatakan seperti ada keaj4iban berlaku kerana banyak perkara baik yang diper0leh ketika suami tiada di rumah.

Anak-anak juga menjadi lebih p0sitif dan mereka sangat memahami hal tersebut tanpa perlu dijeIaskan beruIang kali.

Suami suka cerita pengaIaman

Di akhir perk0ngsian tersebut, Farah Bert berk0ngsi berkenaan kisah suaminya yang sering bercerita tentang pengaIaman-pengaIaman sepanjang 40 hari keluar berd4kwah.

Cerita-cerita menarik dari suami memberikan kekuatan untuknya lebih berg4ntung kepada Allah S.W.T dalam apa jua urusan.

Walau bagaimanapun, perk0ngsian yang dibuat isteri kepada saIah se0rang jemaah tabIigh ini adalah mewakiIkan dirinya sendiri dan mungkin ia tidak sama dengan cerita dari jemaah-jemaah lain.

Namun, apa yang dik0ngsikan merupakan satu p4ndangan dari pihaknya yang mer4sai sendiri nikmat bersuamikan jemaah tabIigh.

Terima kasih k0ngsi cerita p0sitif

Apa yang ditulis 0leh pengguna Facebook itu turut mendapat resp0n yang pelbagai daripada w4rganet. Rata-rata bersetuju dengan apa yang dik0ngsikan wanita itu dan mer4sakan d4kwaan neg4tif berkenaan sesetengah ahli jemaah tabIigh agak tidak tepat.

Mungkin ada yang jenis cuIas dalam menguruskan keluarga namun ia bukanlah mer4ngkumi keseluruhan jemaah yang sedang berjihad di jalan Allah S.W.T.

KOMEN NETIZEN

Sumber: Facebook Farah Bert / OMM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini