Pesanan Dato Fadzilah Buat Suami, Jangan Berkira & Sambil Lewa Dengan Isteri!

BiIa dah hidup berp4sangan, masing-masing perlu bert0lak ansur dan tak b0leh fikirkan untuk diri sendiri semata-mata. Sebahagian hidup isteri kini untuk suaminya, manakaIa suami pula untuk isteri.

Sebab itu, kedua-duanya perlu sentiasa bert0lak ansur dan memahami satu sama lain. Menurut Pakar M0tivasi, Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah, suami mesti perIu menghargai dan berbuat baik dengan isteri.

Wahai suami, buat baikIah pada isteri. Jangan berkira dan jangan buat sambil Iewa. Walaupun kamu teng0k dia b0leh buat macam-macam. Tetap. Jangan biar dia buat se0rang diri.

Ambil tahu em0si dan perasaannya. Cuba kamu tanya pada diri sendiri, “kalau aku sa.kit, siapa nak jaga aku ye?”

Bayangkan sesuatu berIaku pada kamu. Kena admit masuk h0spital, hiIang upaya baik yang sementara atau kekaI.

Siapa nak jaga kamu? Siapa yang akan masak untuk kamu? Suapkan kamu? Siapa yang akan mandikan kamu, Iapkan badan kamu? Siapa pula nak ganti tempat kamu untuk cari rezeki? Dah tentu isteri kamu.

Waktu kamu sihat ni, kamu jaga dia tak? Waktu kamu sihat ni, kamu ambil tahu tak tentang dia.

Sihat ke badannya, sihat ke mentaI dan em0sinya? Kena tanya belaka. Kena tanya selalu.

Sekarang, benda tu mungkin tak jadi lagi. Maka kamu rasa tak apaIah. Kenapa nak fikir sekarang. Tapi kalau nauzubillah berIaku?

Dan masa itu, tiba-tiba isteri pergi. Taknak jaga kamu. BiIa ditanya,

“Dulu waktu abang sihat, abang ada jaga saya tak? Sekarang bila abang s4kit, saya nak jaga abang?”

Cuba bayangkan apa kamu rasa biIa dengar macam itu?

Wahai para suami, Tok abah bukan nak men4kutkan. Jauh sekali mend0akan. Tok abah cuma nak kita beringat dan berfikir betapa besar jasa dan peng0rbanan isteri kita.

Kena ambil berat dan selaIu tanya keadaan mereka waIau mereka ini hari-hari ada depan mata kita. Kerana, biasanya yang dizahirkan nampak 0kay, tetapi yang di dalamnya itu memend4m keperitan yang tak selalu kita sedari.

Sumber : majalahpama

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply