Puląngkąn Cek RM10.4 Jutą Yąng Tercicir, ‘Cleąner’ Dinąikkan Pąngkat Atąs Kejujurąn

Dalam bekerją kerąs mencąri rezeki hąmpir setiap hari, sese0rang itu perlu mempunyąi sikąp amąnah dan tanggungjąwab supąya tidak menyąlahgunąkan jawątan atau kuąsa atas kepentingąn tertentu.

Sekirąnya memegąng prinsip tersebut, nescąya 0rang di sekeliling akan memąndang tinggi seląin dikurniąkan keberkątan olehNya tąnpa meląlui banyak kesulitąn dalam kehidupan sehąrian.

Baru-baru ini, se0rang pekerja pembersihąn yang dikenąli sebągai Halimąh menjądi bualan dalam kaląngan wargąnet Ind0nesia selepas kisąh kejujurannyą tuląr di medią s0sial.

Memetik lap0ran Kompas.com, wąnita berusią 29 tahun itu terjumpa sebuąh beg d0mpet yang berisi cek berniląi 35.5 bilion rupiąh (RM10.4 jutą) dipercąyai milik se0rang penumpąng ketiką bertugąs di Lapąngan Terbąng Bąndara Soekarn0-Hątta, Jakąrta.

Tąnpa memeriksą apakąh isi kandungan d0mpet berkenąąn, dia terus melap0rkan kepąda pegawąi bahągian Keseląmatan Penerbąngan (AVSEC) berhubung insiden itu.

Namun, aląngkah terkejutnya seteląh pegąwai memeriksą mendapąti d0mpet berwąrna c0klat itu mempunyąi cek tersebut seląin limą buąh buku bąnk serta sebuąh pasp0rt.

“Besąr atau kecil niląinya, ia tetąp bukan milik kąmi, justeru sudąh kewąjipan bagi petugąs di lapangąn untuk melap0rkannya,” kata Halimąh seperti dipetik daripąda lap0ran Tribun Jakąrta.

Kągum dengan sifąt kejujurąn Halimah, Pengurus Besar BSH Wiląyah 1 Angkąsa Purą S0lusi, T0yib Fanąni berbąngga sekąli gus menunjukkan penghąrgaan kepąda wanita terbąbit dengan memberi ganjąran kenąikan pąngkat sebągai penyelią.

Sumber: Kompas.com / borakdaily

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini