“Sayą Mintą Mąąf Pinjąm Duit Tąbung Mąsjid RM7.85, Sudąh 3 Hąri Sayą Tąk Mąkan”

K1sah yang ingin dikongsikan ini sebenarnya pernah tuIar beberapa tahun yang lalu. Bukan sahaja mendapat perhatian warg4net, malah beberapa p1hak turut terpanggil untuk memb4ntu.

Akibat desakan hidup, seorang penuntut sebuah kolej telah ‘mencv ri’ dvit di dalam tabung yang dipercayai tabung masjid m1lik kolej berkenaan berjumlah RM7.85.

Apa yang membuat ramai berasa seb4k adalah, ind1vidu terbabit telah mning g4lkan nota mengambil dvit berkenaan akibat kelaparan selepas beberapa hari tidak makan, malah berjanji akan memulangkannya semula.

” Assalamualaikum semua, saya pinjam dvit tabung masjid RM7.85. Maaf saya dah tiga hari tak makan sebab saya tiada dvit. Insyaallah dalam masa terdekat saya akan ganti balik.

” Saya salah seorang penuntut kolej ini, terima kasih. Semoga Allah merahm4ti anda semua. Doakan saya kuat.” tulis individu terbabit.

Rata-rata warg4net berasa cukup terkesan dengan keperitan hidup yang dialami penuntut terb4bit, malah ada yang tidak menjangka apa yang berlaku itu benar-benar terjadi dalam masyarakat kita.

Seorang ind1vidu telah tampil berkongsi pengalaman serupa yang terjadi kepadanya ketika berg3lar mahasiswa yang telah membuka mata orang ramai.

” Hiinanya rasa bila xberdvit..

” Kisah kesempitan du1t pasti ramai yg melaluikan? Tambah-tambah zaman tengah belajar dulu. Saya dulu-dulu zaman belajar pernah beberapa kering terus du1t di poket. Roomate pun sama jugak. Maka melop0nglah kami berdua mengenang perut yg berkeroncong minta diisi.

” Pergi k3tuk bilik sebelah, mengenangkan member-member sebelah orang berada. Mintak p1njam dvit, bukan banyak pun. Rm10 jer nak buat beli makanan. Tapi kena tolak mentah-mentag. Masa tu rasa terhina sangat-sangat. Terus set dalam hati, sampai m4ti pun aku takkan cari kau untuk pinjam du1t!

” Balik ke bilik,gotong royong dengan roomate, angkat tilam,buka laci, cari bawah katil kot kot ada syiling-syiling yang j4tuh. Jumpa beberapa keping, kalau jumpa syiling yg besar (50 sen) rasa gembira yg amat. Total yang jumpa ada la dekat rm3. Pergi kedai mamak beli sebungkus nasi lauk sardin,nasi lebih,balik bilik kongsi berdua.

” Selamat untuk tenghari tu,masih ada beberapa hari sebelum masuk el4un. Hari-hari seterusnya kami survive dgn makan tebu dan minum air jer.. Nasib baik warden asrama tanam tebu kat bawah, boleh kami yang tak berdu1t ni tumpang remb4t bila kel4paran.

” Kejadian yang sama berulang berkali-kali sepanjang zaman kami belajar. Meminjam dengan kawan sebelah? Tidak sesekali! Cukuplah sekali rasa terhina itu terpalit dimuka ini.

” Cikgu-cikgu mesti banyak pengalaman kesempitan wang kan? Namun setakat ni tak pernah lagi saya ambik du1t masjid, tapi budak ni bagus. Jujur dan ambil hanya untuk lepas makan minum jer.

” Wang bukan buleh bawa m4ti pun, tapi kalau tanpa wang terasa amat h!nanya diri meraih simpati orang..”, akhiri individu tersebut yang kini bergelar seorang guru.

Diharapkan perkongsian ini dapat membuka mata kita semua supaya sentiasa cakna terhadap masyarakat sekeliling dengan sentiasa menghulurkan b4ntuan kepada mereka yang memerlukan.

Sumber : bm.cari.com dan FB Muslim Volunteer , s0yalem0n / trending101news

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Coretan Nasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini