Siαp buαt benteng sebeIum bαnjir, Ikhtiαr penduduk eIαk αir mαsuk rumαh rαih pujiαn

Banjir yang meIanda Pantai Timur terutamanya di KeIantan dan Terengganu ketika ini sememangnya dit4hap membimbangkan. Mana tidaknya, banyak tempat sudah dinaiki air dalam p4ras yang memb4hayakan.

Ramai mngsa juga telah dipindahkan ke kawasan seIamat mem4ndangkan ada tempat yang sudah dinaiki air sehingga memepasi p4ras bumbung.

Hadang air dari masuk rumah

Namun, menerusi perk0ngsian satu akaun TikTok dikenali sebagai @ise1199, satu vide0 berkenaan tindakan bijak penduduk di KeIantan yang membuat empangan di depan rumah bagi mengeIakkan air yang lalu memasuki rumahnya.

Rumah memang tiap tahun banjir

Dapat dilihat arus der4s di jalan utama hanya melaIui sahaja depan rumah tanpa mem4suki halaman rumah penduduk berkenaan setelah dih4dang dengan empangan.

Hal ini diakui sendiri oleh anak kepada pemilik rumah yang meningg4lkan k0men diruangan TikTok @ise1199. Menurut pengguna TikTok yang menggunakan nama Nurul itu, rumah ibunya memang setiap tahun banjir.

Jadi, cara tersebut adalah salah satu ikhtiar yang mampu mereka lakukan untuk mengeIakkan air naik lebih teruk.

Ilmu bert4han hidup lebih penting

Sehubungan dengan perk0ngsian tersebut, rata-rata warganet telah meningg4lkan k0men dengan memuji tind4kan tersebut kerana sedikit sebanyak dapat mengur4ngkan risik0 yang lebih buruk.

Mereka juga mengatakan daripada tidak berbuat apa-apa lebih baik berikhtiar dengan cara seperti itu.

KOMEN NETIZEN

Sumber: TikTok @ise1199 / OMM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini