[VIDEO] “Tαkdα duit nαk beli bαju PJ..”, Resp0ns Zara Zya Dipuji Rαmαi

Sejak semaIam, tuIar di media s0sial vide0 memaparkan se0rang pelajar sek0lah rendah sedang duduk di tepi padang sek0lah sambil melihat rakan-rakannya meIakukan aktiviti sukan semasa waktu Pendidikan Jasmani.

Apabila ditanya 0leh gurunya, rupa-rupanya peIajar terbabit tidak mempunyai baju PJ untuk dipakai ketika waktu peIajaran Pendidikan Jasmani.

Apa yang lebih meny4yat hati adalah aIasan yang diberikan 0leh pelajar itu adalah kerana ibunya tidak mempunyai duit untuk membelinya baju PJ.

Menurut peIajar itu lagi, mereka berasal daripada keIuarga yang susah memandangkan ibu bapa hanya bekerja di Kedai Runcit 1Malaysia.

Menurut gurunya, sudah dua bulan peIajar ini tidak memakai baju PJ semasa waktu Pendidikan Jasmani dan hanya memakai unif0rm sekolah.

Disebabkan itu, guru ini mer4sakan sesuatu yang agak ganjiI dengan keadaan pelajarnya ini dan guru itu bertind4k untuk menanyakan beberapa s0alan kepada muridnya itu.

MelaIui pertanyaan itu, pelajar yang disapa dengan nama Putra merupakan anak b0ngsu dari empat adik beradik.

“Kamu maw tak cikgu belikan kamu baju PJ baru?” tanya guru tersebut.

Gurunya terus membawa Putra pergi ke k0perasi sek0lah untuk membelinya sebuah baju PJ yang baru kerana terIalu kasihan kepada peIajarnya itu.

“Sekejap lagi waktu rehat kita pi teng0k baju baru kat Putra, Putra tunggu cikgu kat k0perasi time waktu rehat,” pesan guru itu.

Putra hanya mengg4ngguk dan kelihatan wajahnya sedikit ceria apabila mengetahui gurunya mahu membelinya sebuah baju baru.

Dalam pada itu, pelajar darjah empat ini juga menyatakan bahawa dia sangat minat bermain b0la sepak tetapi disebabkan tiada baju PJ dia tidak b0leh bermain bersama-sama rakan-rakannya.

Sewaktu di dalam k0perasi sek0lah, kelihatan wajah Putra yang masih maIu-maIu telah dipakai baju PJnya yang baharu 0leh gurunya itu.

Kemudian gurunya berpesan kepada Putra supaya datang ke sek0lah hari-hari dan jangan p0nteng sekolah lagi.

Bukan itu sahaja, gurunya juga membeli seluar yang baharu buat anak murid kesayangannya itu sambil terus memberikan nasihat berguna kepada peIajar itu.

Kelihatan di situ, guru-guru lain juga berasa begitu terharu dan mereka juga memberikan kata-kata semangat kepada Putra untuk terus belajar bersungguh-sungguh demi masa depan.

Perk0ngsian vide0 adik Putra di Instagram ini juga telah menarik perhatian pelak0n terkenal, ZaraZya yang turut menawarkan diri untuk membelikan Putra baju PJ yang baharu.

“Siapa adik ini? Saya nak belikan baju pj untuk dia,” komen ZaraZya dalam Instagramnya.

Menjengah di ruangan komen, rata-rata netizen begitu terharu dengan apa yang berlaku kepada Putra dan mereka mend0akan supaya Putra terus bersemangat meneruskan kehidupannya.

Ramai juga yang memuji tind4kan gurunya yang begitu prihatin dengan kebajikan murid-murid yang berada dalam keadaan su’sah.

Sem0ga perk0ngsian ini dijadikan iktibar dan pengajaran untuk semua.

VIDEO

Sumber

[1] Rujukan: Berita Cik Kiah / beritaawani

[2] Gambar dan Video: Instagram ZaraZya dan Instagram Cik Puan Gojes

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini