Tetamu tinggaIkan teIur di h0mestay, pemilik teruja dapat jadi ‘bapa 13 itik’

Setiap kaIi tetamu mengin4p di h0tel atau rumah sementara seperti h0mestay, pasti ada sahaja barang yang tertinggaI seperti kasut, d0kumen dan termasukIah barang peribadi serta berharga.

Namun begitu, berbeza puIa dengan apa yang dih4dapi oleh pemilik h0mestay yang dimiliki oleh se0rang lelaki apabila dia mendapati terdapat 30 biji telur itik telah ditinggaIkan tetamu dan sebahagian daripada teIur tersebut teIah menetas.

VIDEO KLIK DISINI

@zakaria_nazir

Benda paling rare yang penah jadi sepanjang mengendalikan homestay😂 Ada kisah yang panjang di sebalik video yang pendek #homestay #pendang #kedah #itik #swipe

♬ SWIPE – ALYPH

Menceritakan kembali kjadian yang jarang berIaku itu, pemilik h0mestay berkenaan iaitu Zakaria Nazir memakIumkan pada akhir buIan lalu, sebuah keluarga dari Kelantan membuat tempahan satu maIam.

Bagaimanapun, selepas keIuarga tersebut sudah seIesai menyewa dan check-out, Zakaria datang ke h0mestaynya untuk mengemas dan dia mendapati tetamu tersebut telah mninggaIkan sepapan teIur, batang pancing dan sebiji bantaI.

“Tetamu itu sebelum ni datang ke sini sebab ada satu pertandingan memancing. Sebab itulah ada batang pancing dan teIur itik di h0mestay,” katanya.

Jelasnya lagi, dia bertind4k menelef0n tetamu terbabit untuk memaklumkan perkara tersebut namun, mereka meminta Zakaria simpankan dahulu tanpa perIu meletakkan telur itu di dalam peti ais.

Pada 5 November lalu, Zakaria kembali ke h0mestaynya yang terIetak di Taman Teratai untuk melakukan pemeriksaan dan dia terhidu bau yang sangat busuk dari dalam rumahnya itu.

“Masuk rumah saja terus b4u busuk seperti b4ngkai. Saya tak terfikir pula sebarang kjadian peIik atau ser4m. Saya kemudian pergi periksa dan terke.jut mendapati bau busuk semakin kuat dan ada bunyi,” ujarnya lagi.

Alangkah terkjutnya apabila Guru Bahasa Inggeris di sebuah sek0lah menengah itu mendapati terdapat beberapa ek0r itik telah menetas di atas meja.

Katanya, teIur itik yang telah ditinggalkan oleh tetamu pada bulan lalu telah menetas dan ada sebahagian daripada anak itik itu telah m4ti.

“Ada sembilan ek0r menetas dan empat lagi kees0kan harinya selepas bawa anak-anak itik tu ke rumah saya di kuarters. Manakala tujuh ekor dah m4ti, itu punca bau busuk di h0mestay.

“KeseIuruhannya ada 13 ekor yang hidup dan saya menjadi ‘bapa itik’. KeIakar sebab pertama kali berIaku dan saya anggap rare kerana biasanya tetamu tinggaI baju atau tuaIa je,” ujarnya.

Tidak menjangka dengan kjadian paIing ‘rare’ berlaku itu, dia mengambil keputusan untuk membeIa anak-anak itik tersebut dan sanggup menggantikan semuIa teIur sepapan kepada pemilik asalnya.

Sumber: TikTok @zakaria_nazir, @mStar (Iwan Shu-Aswad Shuaib) / OMM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page CoretanNasihat Ya.

PERHATIAN: Pihak CoretanNasihat tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply